3 dagen bij de noorderburen Deel 3

17 August 2016

Natuurlijk moeten we deze stek verder uitvissen. Geen 5 minuten later hoor ik de ratel van de Okuma Citrix op mijn bijhengel protesteren, de dobber is reeds verdwenen. Onverwachts sla ik een gat in de lucht. Na inspectie van de aasvis zien we duidelijk dat het een snoekbaars geweest is die de aasvis dwars in de bek had genomen. In geen geval had ik deze goed kunnen haken vermits beide dreggen zich buiten de bek bevonden. Niet getreurd we vissen lekker verder, Jeroen krijgt nog een goede aanbeet maar haakt de vis niet. Ook Erick krijgt op deze stek nog enkele keren actie. Na een uur varen we weer verder en proberen nog enkele stekken kort uit te vissen, met in ons achterhoofd het idee om de vorige stek op de terugweg nogmaals opnieuw uit te vissen. De volgende stekken leveren niets op, veel interessante stukken lijken gewoon volledig leeg te zijn. Een groot deel van de aasvissen zal dan toch al weggetrokken zijn naar meer beschutte plaatsen. Op onze terugweg stoppen we natuurlijk opnieuw op de “hotspot” Erick krijgt bijna meteen beet, we zien hem drillen en aan de kromming van zijn hengel te zien is het een betere vis. We varen korter naar hem toe en zien hoe hij een prachtige snoek van 102cm onthaakt. Even op de foto en dan mag ook deze schoonheid terug het water in.

102cm snoek wordt onthaakt, een lange/stevige onthaaktang is nooit overbodig

Hierna krijgen we geen actie meer op deze stek. Het valt ook op dat de scholen aasvis zo goed als allemaal verdwenen zijn. We proberen ze nog even te zoeken door een paar honderd meter links en rechts van de stek te varen maar we kunnen ze niet meer vinden. Op de terug weg naar onze haven proberen we nog een half uurtje bij een andere haven waar we eerder deze dag na enkele worpen vertrokken zijn toen we zagen dat er reeds enkele belly boot vissers bezig waren. Erick vangt voor de eerste maal een snorkel op zijn Scorpio XL en het is gelijk een mooie! Even later lukt het Jeroen ook nog een  mooie negentiger te landen.

zeventiger snorkel op een Scorpio XL, EvdK. Jerkbait

boven een Buddy XL, onder een Scorpio XL

De grootste voor Jeroen deze 3 dagen, 94cm

Beide krijgen we nog enkele volgers maar het wordt erg snel donker en besluiten te gaan traileren. Het is volledig donker wanneer we de trailerhelling bereiken. Nadat onze uitrusting weer in de wagen steekt bedanken we Erick voor deze schitterende 2 dagen en nodigen hem uit om dit komende voorjaar enkele dagen achter de Belgische snoeken aan te gaan.  We zetten onze boot weer veilig weg bij de B&B; hangen de accu’s van de fronttroller aan de lader en koppelen de trailer los.

Na een verfrissende douche vertrekken we dan richting Soesterberg. Jeroen heeft wat spullen bij Marc Zitvast ( Smartlures) besteld en we besluiten deze op te gaan pikken. Dat is toch net wat gezelliger dan via de post. Onderweg stoppen we op aangeven van Marc nog eerst bij een snackbar, wat kan dat smaken na 2 lange dagen op de boot hebben staan werpen! Marc heeft een erg leuk winkeltje dat letterlijk bomvol topkwaliteit snoek vliegvismateriaal zit. Een super spannende visserij die helaas omwille van een slechte rug niet meer aan mij besteed is. Overigens echt een topgast die Marc, we ouwehoeren lekker bij een pilsje alvorens we rond 22u weer richting onze B&B vertrekken. Onze laatste dag leggen we heel wat kilometers af op zoek naar andere mogelijke hotspots maar we geven ook nog enkele stekken van de voorbije 2 dagen een tweede kans. Uiteindelijk vangen we ieder nog 2 snoeken waarvan een negentiger voor Jeroen de grootste is. Onderweg naar de helling trollen we tegen 3km/u nog een 45min langs de tallud van de vaargeul. Jeroen hangt een 27cm rattle shad aan zijn speld en ik, tja ik heb niks meer te verliezen en ga gelijk voor mijn 40cm line thru trout. Deze heeft eerder dit jaar mijn PB opgeleverd dus wie weet….  Jeroen krijgt na een half uur een flinke beuk maar de vis hangt niet. Bij inspectie van de 27cm rattle shad zien we dat de vis enkel de staart had genomen.  Dit was ook meteen ons laatste wapenfeit van deze driedaagse.

een magere negentiger op een Torob van Rob Kraaijeveld

Opnieuw is het reeds donker wanneer we aan de trailerhelling komen. Voor een laatste maal tasten we alles in de wagen. Controleren de boot, trailer en de  verlichting alvorens we weer richting het Zuiden vertrekken. Na 20 min staan we alweer stil, file, gelukkig hebben we de afgelopen 3 dagen genoeg bijgeleerd en opgemerkt om over te na te praten terwijl we enkele uren staan aan te schuiven. Nieuwe plannen worden gesmeed en 1 ding staat vast, we komen zeker terug, op zoek naar meer avontuur!